Köp och leveransvillkor

Företagsinformation

Malmstenbutiken AB
Humlegårdsgatan 13, 114 46 Stockholm
Telefon: 08-23 33 80
Bankgiro: 564-5890
Bank: Handelsbanken
IBAN: SE22 6000 0000 0006 6182 0378 BIC: HANDSESS
Organisationsnummer: 556044-9778
Reg.nr. för moms: SE556044-9778
E-mail: [email protected]

Leveransvillkor

Beställningsvaror beställs från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa möbler varierar. För specifikt leveransbesked på just din vara, kontakta oss gärna på 08-23 33 80 eller [email protected].

Då en vara är specialbeställd kräver vi att handpenningen ska ha kommit oss tillhanda innan vi lägger order hos tillverkaren. Detta innebär att leveranstiden kan komma att påverkas för det fall du inte betalar in handpenningen i avtalad tid.

  • Frakt och leverans Sverige 

lnbärning, 2 personer, till en av kunden anvisad plats: Stockholm & stor Stockholm 1350:- respektive 1450:- övriga Sverige: På offert. Montering, omhändertagande/återvinning av emballage: Tjänsten erbjuds i Stockholm: 690:- per påbörjad halvtimme.
Samtliga priser är baserade på transport till landfasta destinationer. Exempelvis så ingår inte båtavgifter och vidare leverans från båt utan detta får arrangeras och bekostas av mottagaren.

  • Fraktkostnader Europa och övriga världen

Fraktkostnaderna varierar beroende på varans beskaffenhet, vikt, volym samt till vilket land inom Europa/ övriga världen en försändelse ska. Observera att det inte ingår inbärning eller omhändertagande av emballage vid utlandsleveranser.
Kontakta oss på [email protected] för specifika kostnader till Europa och övriga världen.

  • Att tänka på vid mottagande av möbler

Kontrollera att det är möjligt att leverera varan hem till dig. Att det t.ex. går att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

  • Leveransförseningar

Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

  • Har du frågor om din leverans?

Kontakta oss på telefon 08-23 33 80 eller på [email protected].

Betalning & säkerhet

  • Handpenning

Vid beställning av icke lagerförda varor tar vi ut en handpenning om minst 50% av varans pris. Understiger totalbeloppet 5.000:- av beställningen, betalas hela beloppet i förskott.
Om du skulle avbeställa varan eller av annan anledning frånträda avtalet har vi rätt att ur handpenningen utta ersättning för kostnader och eventuell skada till följd av avbeställningen eller frånträdandet

  • Faktura inom Sverige

Order i fysisk butik och via telefon: Vid ordervärde överstigande 5.000:- kan du välja att betala mot faktura. Handpenning motsvarande 50 procent av ordervärdet tas ut i samband med köpet, resterande betalning ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter det att möbeln ankommit till butik eller vårt transportlager. Betalning av faktura ska ske mot företagets bankgiro eller med kort i vår butik på Humlegårdsgatan 13 i Stockholm. Fakturans belopp anges inklusive moms.

  • Faktura EU

Vid faktura inom EU krävs full förskottsbetalning innan leverans.
Fakturans belopp anges inklusive moms.

  • Faktura utanför EU

Vid faktura utanför EU krävs full förskottsbetalning innan leverans.
Fakturans belopp anges exklusive moms.

  • Dröjsmålsränta

Dröjsmålsränta debiteras med 16% vid betalning efter 10 dagar.

Reklamationer

Reklamation av ursprungsfel i vara ska till Malmstenbutiken inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev. Du kan inte framföra reklamationer via telefon eller direkt i vår butik på Humlegårdsgatan 13 i Stockholm. 

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Malmstenbutiken.

Många av de produkter vi säljer är tillverkade av naturmaterial som sten, trä, läder, fjädrar och metall. Eftersom naturmaterial är unika, kan de variera i utseende, storlek och struktur från en produkt till en annan, vilket är helt normalt. Dessa variationer kan inkludera saker som kvistar, ådring, färgskiftningar, strukturella skillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar och märken i naturläder, för att nämna några. Sådana naturliga egenskaper är ofta en del av designen och är avsedda att bevaras eller framhävas, och de utgör inte grund för reklamation.

För att säkerställa att naturmaterialen behåller sin kvalitet över tid, är det viktigt att följa de skötselråd vi tillhandahåller vid köp och som finns tillgängliga på vår hemsida. Om skador eller slitage uppstår på grund av att dessa skötselråd inte har följts, förbehåller vi oss rätten att neka en reklamation.

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga av dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

Ångerrätt – distanshandel

Vid köp via webben gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och medfölja varan som går i retur. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten.

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. metervaror, specialbeställda möbler, armatur och måttsydda gardiner.

Avbeställning av beställningsvara

Om du vill avbryta en redan lagd beställning på en specialbeställd vara gör vi vårt bästa för att hjälpa dig, så länge det är möjligt. Vänligen kontakta oss så snart som möjligt om du önskar avbryta din beställning. För att vi ska kunna stoppa processen innan vi skickar vidare beställningen till leverantören bör detta göras inom 24 timmar från beställningstillfället. I vissa fall kan det vara möjligt att avbryta även efter 24 timmar, men detta är beroende av om vi kan stoppa beställningen hos leverantören, vilket inte alltid går att garantera.

Om vi behöver avbryta en beställning efter att produktionen har påbörjats kan det medföra kostnader för oss. I så fall förbehåller vi oss rätten att dra av dessa kostnader från det belopp som återbetalas till dig, exempelvis genom att behålla hela eller delar av handpenningen.

Vi kan inte garantera exakta leveranstider, utan förmedlar endast uppskattade tider från vår leverantör. Leveranstider kan variera beroende på tillverkarens arbetsbelastning vid den aktuella tiden. Om leveransen dröjer längre än vad som har angetts är det i regel inte en giltig anledning för att avbryta köpet.

Öppet köp/bytesrätt i butik

Vi lämnar 30 dagars bytesrätt, från det att du fick varan i din hand. Under denna tid kan du byta till en annan vara. Bytesrätten gäller inte för beställningsvaror eller nedsatta varor. För att din bytesrätt ska vara intakt måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp och inte hitta något annat i vår butik som ersättning, har du möjlighet att återlämna varan inom 7 arbetsdagar från inköpstillfället och få pengarna tillbaka. Öppet köp gäller inte för metervaror eller beställningsvaror. Vid återköp av varan måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Anmälan skall omgående göras till oss på 08-23 33 80 eller på [email protected]. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till oss senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till [email protected]. Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Personuppgifter och Sekretesspolicy

För att kunna hantera ditt köp och därmed fullgöra våra avtalsförpliktelse mot dig behöver vi samla in och behandla personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter med största respekt och i enlighet med den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR). De uppgifter som lämnas vid beställningen, det vill säga namn, adress, telefonnummer och e-postadress registreras och används för att hantera och skicka din order av oss på Malmstenbutiken och den av oss anlitade transportfirman. Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet. Uppgifterna sparas under 7 år. Du kan så länge uppgifterna finns lagrade hos Malmstenbutiken begära att få ut utdrag på uppgifterna eller få uppgifterna rättade eller raderade. Du har också rätt att klaga på behandlingen till tillsynsmyndighet (i Sverige Datainspektionen). Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part (utöver vad som angetts ovan), föras över till land utanför EU eller behandlas för några andra ändamål än vad som anges ovan. Om du önskar kontakta oss med anledning av vår hantering av dina personuppgifter är du välkommen att göra det på e-postadress [email protected] (e-postadress Personuppgiftsansvarig).

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Malmstenbutiken kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.
Vid beställning träffas avtal om köp efter det att du har fått en orderbekräftelse ifrån Malmstenbutiken och att vi accepterat beställningen.
Offerter är giltiga max en månad från offertens datum om inget annat är angivet på offerten.

Rulla till toppen